1397-02-06 15:54
658
0
53005
معاون کل وزارت بهداشت:

کسی به خاطر سلامت نباید متحمل هزینه های کمرشکن و فقرزا شود

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از هدف گذاری های اصلی این است که نگذاریم کسی به خاطر هزینه های سلامت، متحمل هزینه های مشکل زا و کمرشکن یا فقرزا شود.

به گزارش گلستان ما ؛ ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عصر امروز (6 اردیبهشت) در مراسم متمرکز افتتاح و کلنگ زنی 30 پروژه بهداشتی و درمانی در استان گلستان گفت: سالانه هفت هزار و 300 میلیارد دلار صرف سلامت مردم جهان می شود. یعنی اینکه 10.3 درصد تولیدناخالص ملی جهان به موضوع سلامت اختصاص پیدا می کند با اینحال نیمی از مردم جهان دسترسی کافی به خدمات سلامت ندارند.

وی افزود: سالانه در جهان 100 میلیون نفر به دلیل هزینه های ناشی از سلامت به زیر خط فقر می روند و 16 درصد نیز به دلیل خدمات سلامت، متحمل هزینه های کمرشکن و فقرزا می شوند.

حریرچی با اشاره به شاخص های سنجش سلامت کشورها، گفت: افزایش سلامت مردم، امید به زندگی و کیفیت زندگی از جمله شاخص های سنجش سلامت است.

وی بیان کرد: در 4 دهه گذشته امید به زندگی در کشور از 50 سال به 75.6 سال و امید به زندگی سالم هم به بیش از 60 سال رسیده است که هنوز مکفی نیست.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بدترین نوع پرداخت در نظام سلامت، پرداختی در موقع دریافت خدمت است. در دنیا میزان متوسط پرداختی از جیب مردم 23.8 درصد است. در ایران نیز قبل از اجرای طرح تحول سلامت این میزان 50 تا 58 درصد بود اما بعد از اجرا به کمک مجلس و دولت این درصد را به 37.7 درصد رسیده اما هنوز از متوسط دنیا بالاتر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله منجر به هزینه های فقرزا و کمرشکن می شود. باید شرمنده باشم که  به عنوان مسئول  بگویم در ایران و کشورهایی مانند ما 15 درصد فقرا ناشی از هزینه های سلامت و بیماری ها است.

حریرچی اظهارکرد: یکی از هدف گذاری های اصلی این است که نگذاریم کسی به خاطر هزینه های سلامت، متحمل هزینه های مشکل زا و کمرشکن یا فقرزا شود. برای این باید خدمات، مطابق استطاعت مالی مردم فراهم شود.

وی گفت: 80 درصد مردم ما فقط استطاعت مراجعه به بخش دولتی را دارند، 16 درصد با دوپینگ بیمه تکمیلی استطاعت مراجعه به بخش خصوصی را دارند و فقط 4 درصد با خیال راحت به بخش خصوصی مراجعه می کنند.

حریرچی اظهارکرد: باید در استان گلستان کاری کنید که هیچ کسی که ساکن استان گلستان است از شرق تا غرب، از شمال تا جنوب با هر مذهب و قومیتی، مطابق با استطاعت خود، خدمات درمانی دریافت کند./شبستان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.